Comisia care investighează situația financiară de la CFM va cere informații suplimentare de la SIS, MAI, CNA și Procuratura Generală

0 32

Astăzi a avut loc prima ședință a Comisiei speciale privind analiza situației economico-financiare de la Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” și rezultatul activității ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020. Membrii comisiei vor transmite o listă de întrebări către Centrul Național Anticorupție, Serviciul de Informații și Securitate, Ministerul Afacerilor Interne și Procuratura Generală a Republicii Moldova. scrie  deschide.md.

La ședința de astăzi a fost propus și un plan de acțiuni care include colaborarea cu organele speciale întru identificarea tuturor circumstanțelor care au dus la instabilitatea financiară, carențe la capitolul gestionare și privind activitatea defectuoasă a întreprinderii.

Urmează a fi transmisă o listă de întrebări către Centrul Național Anticorupție,  Serviciul de Informații și Securitate, Ministerul Afacerilor Interne și Procuratura Generală a Republicii Moldova. Printre acestea se regăsesc: Raportul financiar pentru anii 2010-2020, lista activelor imobile și mobile, inclusiv neutilizate. Un subiect important fiind și poziția Agenției Proprietății Publice cu referire la absența unui director general al întreprinderii, în contextul a 14 luni de când nu s-a organizat un concurs de angajare în această funcție.

Comisia este constituită din 10 membri: Oleg Lipskii (președintele comisiei), Nicolae Pascaru, Alexandru Jolnaci din partea fracțiunii PSRM; Angel Agache – din partea Grupului parlamentar PRO MOLDOVA (vicepreședinte al comisiei); Corneliu Padnevici – din partea Platformei ”Pentru Moldova” (secretar al Comisiei);  Petru Frunze și Radu Marian – din partea fracțiunii PAS, Blocul ACUM;  Ion Leucă din partea fracțiunii PDM; Igor Himici – din partea fracțiunii Partidului Șor; Alexandru Slusari – din partea fracțiunii ACUM PLATFORMA DA.

Aceasta a fost creată în urma situației financiare critice la Î.S. „Calea Ferată din Moldova”. Către finele anului 2020, datoria creditoare a întreprinderii constituia 459,4 milioane lei. Restanțele salariale (parțial, pentru luna octombrie și luna noiembrie a anului 2020) constituiau 35,5 milioane lei, iar datoriile la bugetul de stat – 5,5 milioane lei. În context, membrii comisiei au optat pentru identificarea cât mai rapidă a soluționării problemei ce ține de salariile restanțiere a angajaților întreprinderii ”Calea Ferată a Moldovei”.

Vineri, președintele Partidului Nostru, Renato Usatîi, a declarat în cadrul unei intervenții video că Serviciul de Informații și Securitate l-a informat pe Fostul președinte Igor Dodon încă în decembrie 2019 despre furturile de milioane de la Calea Ferată a Moldovei.

Un raport despre delapidările de milioane de dolari a celei mai mari întreprinderi de stat a primit și fostul premier Ion Chicu. Cu toate acestea, autoritățile de atunci nu au întreprins nicio acțiune pentru a opri flagelul, ci s-au limitat doar la a schimba conducerea întreprinderii cu oameni de “încredere”. Despre aceasta a declarat, într-un live pe Facebook, liderul Partidului Nostru, Renato Usatîi, care a prezentat drept probă raportul trimis în data de 10 decembrie 2019, de șeful SIS-ului Alexandru Esaulenco, președintelui țării și șefului Guvernului.

În paginile documentului sunt descrise în detalii schemele criminale, care au dus la prăbușirea căii ferate. De asemenea, raportul conține numele a zeci de companii, numele proprietarilor și beneficiarilor acestora, de la care compania feroviară a achiziționat piese de schimb, combustibil, lubrifianți și alte bunuri cu prețuri de până la 300% mai mari decât cele de pe piață. Totodată, în baza unei scheme a fost monopolizat traficul de marfă al întreprinderii. Acesta funcționa cu tarife umflate și în interesul unui grup restrâns de companii.

Renato Usatîi a menționat că raportul SIS-ului, adresat conducerii de atunci a Moldovei, nu conține toate schemele care funcționau cu succes la Calea Ferată. Documentul nu spune nimic despre câte mii de tone de fier viechi a fost furat de către democrați, aflați atunci în coaliție cu socialiștii. În baza unei alte înșelătorii a fost achiziționat un soft specializat pentru Calea Ferată cu prețul de peste un milion de dolari.

Anterior deputatul PPDA a declarat că prim-vicedirector la CFM a fost desemnat un consilier municipal PSRM Vitalii Mucan, care nu a avut anterior nicio tangență cu căile ferate.

Iar vicedirector pe securitate a devenit Serghei Dodon, ruda lui Igor Nicolaievici. Sunt și alte nume interesante din clanul lui Dodon, despre care voi scrie un pic mai tărziu. Știu că problemele la Calea Ferată au apărut nu ieri. Însă după un an de administrare a acestei întreprinderii strategice cu rulaj financiar anual peste un miliard de lei și aproape 8500 de angajați, entitatea se află pe prag de faliment. Iar pandemia pare ar fi doar un paravan pentru gruparea criminală, care smulge întreprinderea respectivă”, spunea în ianuarie curent Slusari.

 

 

sursa: deschide.md

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata